موتور جستجوی گوگل – چگونگی کارکرد و الگوریتم های آن

همه شما موتور جستجوی گوگل را به‌خوبی می‌شناسید و هرکسی به‌ نوعی با این موتور جستجو تا حدی درگیر بوده. یکی به دنبال اطلاعات موردنیاز خود است، دیگری سایتی دارد و به دنبال روش‌هایی برای بهبود رتبه سایت خود در موتور جستجو گوگل است. به‌هرحال هرکدام از ما بارها از گوگل به‌عنوان یک مرجع اطلاعاتی استفاده کرده‌ایم.

اگر در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، حتماً روش فعالیت و کارکردن آن را به‌خوبی می‌دانید ولی اگر حوزه کاری شما سئو نیست و علاقه‌مند هستید با نحوه کار گوگل آشنا شوید، ادامه خواندن این مقاله را توصیه می‌کنیم.

چگونه کار کردن موتور جستجو گوگل

کار موتور جستجوی گوگل زمانی آغاز می‌شود که شخصی یا شرکتی، لینک وبسایتی را در آن ثبت می‌کند یعنی قبل از جستجوی کاربر. وقتی شما لینک وبسایتی را ثبت می‌کنید، گوگل شروع به جستجو در صفحات وبسایت مپ شما می‌کند و اطلاعات موجود را جمع‌آوری می‌کند. گوگل با هر بار جستجو در صفحه، علاوه بر بررسی اطلاعات آن صفحه، تمامی لینک‌هایی را که وجود دارند و به دیگر صفحات داخلی مرتبط می‌شوند را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

بعدازاینکه گوگل صفحه‌ای را مورد خزیدن قرار می‌دهد، نوبت به جمع‌آوری اطلاعات می‌شود. این اطلاعات، درواقع اطلاعاتی هستند که برای گوگل اهمیت دارند و با محتوا و اطلاعاتی که در ذهن ما است، کاملاً متفاوت است.

اطلاعاتی مانند ارتباط صفحه با دیگر صفحات، تعداد لینک‌های خارجی، نوع کلمه کلیدی و تعداد دفعات آن، ساختار آن و غیره ازجمله مواردی هستند که گوگل آن را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. نکته خیلی مهم اینکه گوگل هر بار صفحه‌ای و لینک‌های داخلی به دیگر صفحات را مورد جستجو قرار می‌دهد، صفحات لینک قرار داده‌شده هم باز موردبررسی و جستجو قرار می‌گیرد. درنهایت گوگل اطلاعات ایندکس یا همان شاخص گذاری می‌کند و در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند و با هر بار تغییر صفحه، این اطلاعات مورد به‌روزرسانی قرار می‌گیرد.

این نحوه کلی کار موتور جستجوی گوگل است. نکته خیلی مهم اینکه هیچ‌کسی از نحوه دقیق کارکرد موتور جستجوی گوگل و الگوریتم آن اطلاعی ندارد و هرکسی چنین ادعایی کرد، از پایه و اساس کاملاً دروغ است. شما حتی در خود وبسایت گوگل هم بروید، بیشتر از این اطلاعات در اختیار هیچ‌کسی قرار نخواهد داد.

چگونگی کار کردن الگوریتم موتور جستجوی گوگل

از ابتدای سال 1997 که موتور جستجوی گوگل معرفی شد، بارها الگوریتم آن تا به امروز مورد تغییرات گسترده و جزئی قرارگرفته است. در هر بار تغییر کلی، الگوریتم گوگل نحوه نمایش وبسایت‌ها را مورد بازبینی قرار داده و تا الآن سعی بر این بوده است که بتواند وبسایت هایی را نشان بدهد که ازنظر محتوا در بالاترین کیفیت باشند و ازاین‌رو بتواند وبسایت‌های مرتبط با عبارت‌های جستجو کاربران را نمایش دهد؛ اما کارکرد تمامی الگوریتم در حالت کلی به یک صورت است و تفاوت آن‌ها فقط در نحوه و استراتژی نمایش سایت‌ها است:

1. آنالیز داده ورودی

وقتی شما عبارتی را در باکس برای جستجو وارد می‌کنید، گوگل در ابتدا به بررسی و تحلیل کلمات و معنای آن‌ها می‌پردازد. در این آنالیز موارد زیر موردبررسی قرار می‌گیرد:

  • معنای کلمه
  • نوع داده
  • نوع هجی (اسپل) کلمه و اینکه آیا درست است یا خیر

گوگل در چند سال اخیر، در این زمینه پیشرفت زیاده کرده است.

2. مقایسه داده ورودی با صفحات

در مرحله این مرحله گوگل بر اساس داده ورودی (کوئری) شما به بررسی صفحات وب می‌پردازد و سعی می‌کند تا صفحاتی را نشان دهد که چگالی کلمات کلیدی در متن و عناوین متاتگ ها به‌درستی رعایت شده باشد.

3. رتبه‌بندی صفحات مفید

امروزه برای یک کوئری، هزاران صفحه وب وجود دارد. گوگل بر اساس الگوریتم‌هایی که دارد، سعی می‌کند تا صفحاتی را نشان دهد که به عبارت مورد جستجوی شما نزدیک‌تر باشد و ازنظر آن، رتبه بالایی داشته باشد.

4. در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی

موتور جستجوی گوگل برای نشان دادن یک صفحه، فقط به بررسی چگالی کلمات کلیدی نمی‌پردازد؛ مکانی که کاربر قرار دارد نیز گوگل موردبررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند لینک سراچه‌هایی را نشان دهد که به موقعیت جغرافیایی شما نزدیک باشد. برای مثال تابه‌حال شده است که شما عبارت فارسی به‌عنوان فروشگاه اینترنتی را جستجو کنید اما فروشگاه‌های خارج از کشور برای شما نمایش داده شود.

5. نمایش بهترین نتایج

درنهایت اینکه گوگل سعی می‌کند بر اساس شاخص گذاری‌هایی که از قبل انجام داده است، برنامه و استراتژی الگوریتم خود و رتبه صفحات بهترین نتایج نمایش دهد. امروزه کار کردن در موتور جستجوی گوگل خیلی سخت‌تر از گذشته شده است و به‌راحتی نمی‌توان در صفحه اول قرار گرفت.