جستجوی بصری – آینده جستجوی بصری و تاثیر آن در سئو شرکت ها

جستجوی بصری چیست؟

شما خیلی راحت با استفاده قدرت بینایی که دارید، بسیاری از اشیا پیرامون را می توانید ببینید و به ماهیت و نوع آن سریعا پی ببرید؛ برای مثال با نگاه کردن به میز کار خود، قادر خواهید بود تا تمامی اشیا روی آن مانند کامپیوتر، دفتر، خودکار و غیره را خیلی سریع پردازش و تشخیص دهید.

در واقع شما با استفاده از قدرت بینایی خود قادر به تشخیص ماهیت اصلی تمامی موارد بالا هستند، جستجوی بصری هم در واقع همین نکته است؛ اما کاربرد آن در کامپیوتر است. دقت کنید که جستجوی بصری با جستجوی عکس گوگل متفاوت است.

در جستجوی عکس، کاربر یک کلمه کلیدی را وارد باکس جستجو گوگل می کند و موتور جستجو براساس تحلیل کلمه شما، رتبه سایت و تگ های به کار رفته در عکس، تصاویر را نشان می دهد؛ به عبارتی دیگر، موتور جستجو فقط عکس ها را نشان می دهد و هیچ گونه تحلیلی در عکس ها در رابطه با مرتبط بودن آن ها با هدف و کلمه کلیدی شما انجام نمی دهند.

جستجوی بصری از عکس به جای متن استفاده می کند. در اینجا شما عکس را وارد باکس جستجو می کنید و سپس این تکنیک جستجو اشیا و المان های داخلی عکس را گرفته و آن ها را تحلیل می کند و سپس سعی می کند تا عکس هایی را به شما نشان دهد که اجزای داخلی را آن ها به هم مرتبط باشد؛ برای مثال شما به دنبال خرید ساخت یک میز هستید و قصد دارید تا طرح ها و شکل های مختلف آن را مشاهده کنید. به جای اینکه کلمه میز را در باکس جستجو وارد کنید، از یک عکس میز استفاده می کنید و با استفاده از این نوع جستجو، می توانید عکس های میز مرتبط با همان فروشگاه یا دیگر فروشگاه های نزدیک خود را مشاهده کنید. در جستجوی عکس، شما وقتی کلمه میز را وارد می کنید، ممکن است که عکس یک جلسه چند نفره به به دلیل بالا بودن رتبه آن نمایش داده شود؛ ولی در جستجوی بصری فقط شما شاهد عکس میز یا لوازم جانبی مرتبط با آن خواهید بود.

ما در کجای جستجوی بصری هستیم

امروزه مهندسان با استفاده از تکنولوژی ماشین یادگیری قادر هستند تا شبکه های عصبی موتور جستجو بصری را برای بهبود پردازش عکس، تحلیل نمایند. یکی از بهترین و به روزترین مثال را می توان لنز گوگل دانست.

لنز گوگل یک اپلیکیشنی است که اسمارت فون شما این اجازه را می دهد تا شبیه موتور جستجوی بصری عمل کند. در کنفرانس I/O گوگل در سال 2017 بیان شد که این اپلیکیشن، عکس گرفته شده توسط کاربران به کمک اطلاعاتی ارائه شده توسط آن ها، تحلیل نماید. برای مثال وقتی که شما از یک بستنی داخل فروشگاهی عکس می گیرید، اپلیکیشن گوگل لنز با استفاده از موقعیت و اطلاعات شما به تحلیل عکس می پردازد و می تواند نام محصول، کیفیت کالای این فروشگاه و اینکه چند نفر از دوستان شما همزمان در آن فروشگاه هستند را بیان نماید.

لوگوی گوگل لنز دقیقا شبیه کارکرد آن است: یک دوربین ساده با رنگ دور(مرزی) قرمز و زرد با لنز آبی و فلش سبزرنگ. اپلیکیشن لنز گوگل تمامی این اطلاعات را توسط داده های موجود آن ها در موتور جستجو نمایش می دهد.

فرآیند بررسی و تحلیل عکس خیلی پیچیده است و هنوز هم متخصصان به دنبال روش های نوینی برای بالا بردن بازدهی بالای این نوع جستجو براساس عکس کاربران هستند. خود گوگل که یکی از بهترین ابزارهای این تکنولوژی را عرضه کرده است، در تلاش است تا بتواند به جای تمرکز بر روی ذهن کاربر در فرآیند جستجوی بصری، تاکید بر بعد روانشناسی آن کند. در همان مثال بستنی، گوگل عکس کاربر را دریافت می کند و با تحلیل مدل بستنی و مواد به کاررفته در آن، می تواند به ذائقه کاربر پی ببرد و از این رو فروشگاه های نزدیک متناسب با روحیه کاربر را نشان دهد.

البته فقط گوگل نیست که چنین تکنولوژی را در حال حاضر عرضه کرده است. پینترست هم در مارس سال 2017، اپلیکیشن لنز خود را رونمایی کرد. کاربر می تواند با استفاده از این اپلیکیشن، از محصولات عکس بگیرید و بعد از تحلیل آن توسط برنامه لنز پینترست، اطلاعات دیگری مانند لوازم جانبی مرتبط، آدرس فروشگاه ها و غیره هم به کاربر نمایش داده می شود.

با جستجوی بصری به کجا خواهیم رفت

در حال حاضر جستجو با کلمات خیلی سریع تر است و جستجوی بصری هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد؛ ولی پیش بینی می شود که در آینده نزدیک، شاهد گسترش استفاده از این تکنولوژی درخرده فروشی ها خواهیم بود.

با استفاده از این برنامه، دیگر لازم نیست تا کاربر برای پیدا کردن اطلاعات یک محصول، نام آن را جستجو کند یا به دنبال عکس های مرتبط با آن باشد. خیلی راحت با گرفتن عکس با استفاده از خود اپلیکیشن گوگل لنز، می تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کند.

البته یک نکته را باید در نظر داشته باشیم. استفاده از این تکنولوژی برای همه صنعت ها لازم نیست؛ در واقع صنعت هایی نیاز به جستجوی بصری دارند که در آنها فروش محصولات یا کالا صورت می گیرد تا کاربر بتواند با استفاده از عکس گرفتن توسط آن ها، اطلاعات موجود آن کالا به همراه لوازم پیشنهادی دیگر دریافت نماید.

تاثیر جستجوی بصری در سئو

امروزه فقط متن ها در موتورهای جستجو رتبه بندی نمی شوند، بلکه عکس ها و ویدئوها هم براساس معیارهایی در نمایش رتبه بندی می شوند. همانطور که در اول این مقاله بیان کردیم، محتوای عکسی و ویدئو امروزه بیشترین بازخورد را در افزایش فروش و سئو وبسایت دارد. البته عوامل دیگری هم مانند رعایت اصول سئو در طراحی وبسایت یا نوشتن محتوای سئو بیس و غیره هم در افزایش رتبه وبسایت تاثیر گذار است.

جستجوی بصری تکنیکی است که می تواند در امر بازاریابی و سئو در آینده بیشتر از همه موارد باعث افزایش آن ها شود. در این نوع جستجو کاربر با گرفتن عکس و تحلیل آن توسط اپلیکیشن، می تواند محصولات مشابه دیگر و لوازم جانبی را داخل فروشگاه مشاهده کند یا فروشگاه های دیگری که اقدام به فروش این محصول می کنند را در موقعیت های نزدیک خود جستجو کند. فقط نکته مهم اینکه، برای اینکه چنین تکنیکی بتواند نتایج بهتری نشان دهد، مسئول وبسایت باید اطلاعات تکمیلی هر عکس را در کنار آن ها یادداشت نماید. با کیفیت بودن عکس ها، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، نوشتن اطلاعات تکمیلی و غیره از جمله مواردی است که مسئولان باید برای این نوع جستجو در نظر بگیرند.